Valtarakenteiden historiallista taustaa
Valtiovallan juuret
Suomalaiset olivat asuttaneet Suomenniemen 800-luvulle tultaessa. Aluksi hallinnollisia kokonaisuuksia olivat heimojen asuma-alueet. Sukuyhteisöt kokoontuivat käräjäkiville ratkomaan yhteiset asiansa vanhimman johdolla. Käräjät olivat kyläyhteisöjen keskeinen orgaani. Päätökset tehtiin perinnäistapojen pohjalta. Yksimielisyyden saavuttamiseksi turvauduttiin sovitteluun. Se oli alkuaikojen yhteisöllisyyttä.
Kyläyhteisöt liittyivät pitäjänkäräjiksi, kihlakunniksi ja lopulta maakunniksi.Kyläyhteisöt liittyivät sitten pitäjänkäräjiksi, kihlakunniksi ja lopulta maakunniksi, joilla kullakin oli aluksi omat lakinsa ja johtajansa. Näistä juurista, alhaalta ylöspäin kasvoi vähitellen valtiovalta. Vallalla oli aluksi henkilöllinen luonne. Valta perustui vielä varhaiskeskiajalla käsityksiin ”kuninkaanrauhasta”, jonka mukaan vallanpitäjä saattoi ottaa henkilöitä ja instituutioita erityiseen suojelukseensa samoin kuin kostaa rauhaa vastaan rikkoneille.
Ruotsinvallan aika
Ristiretkien (1155, 1249 ja 1293) tuloksena Suomenmaa, vuonna 1284 herttuakunnaksi nimitettynä, tuli Ruotsin valtiomuodostuksesta osalliseksi. Vuodesta 1362 lähtien valtakunnan itäisellä puoliskolla oli oikeus osallistua kuninkaanvaaliin ja ennenkin jo mahdollisuus lähettää edustajansa valtiopäiville. Varhain juurtui myös vakaumus vallan lakisidonnaisuudesta. Se sai ytimekkään ilmauksen myöhemmissä maakuntalaeissa: ”Maa on lailla rakennettava”. Suomen puolella, vaikka oli kurjuuttakin, ei koskaan ollut maaorjuutta. Näistä juurista sekä sijainnista idän ja lännen valtakeskusten välissä on kasvanut perinteemme tukeutua lakiin ja pitää siitä kiinni, oikeusvaltioajattelumme.
Herrainpäivillä maakuntien edustajat kokoontuivat maakunnista yhteisiin neuvotteluihin.Edustuksellisen demokratian ensi askelia oli edustajien kokoontuminen eri maakunnista yhteisiin neuvotteluihin. Niitä kutsuttiin aluksi herrainpäiviksi. Nimitys pysyi Suomen puolella käytännössä kautta vuosisatojen, kunnes nimitys valtiopäivät vakaantui käytäntöön. Järjestäytynyt edustus, säädyt, sai sijaa 1300-luvun puolivälistä alkaen, joskin säätyjen valta tehdä lopullisia päätöksiä vakaantui vasta 1600-luvulla.
Yhteiskunnallisten ja kulttuuristen rakenteiden perintö
Ruotsin valtakausi maassamme kesti 1100-luvulta aina 1800-luvun alkuun asti. Tuolta ajalta periytyivät monet yhteiskunnalliset ja kulttuuriset rakenteet. Suomi pääsi osalliseksi länsimaisesta hallinto- ja oikeusjärjestyksestä, mukaan lukien sanan- ja uskonnonvapauden turva. Luterilaisuuden vaikutuksesta voitiin kohottaa kansansivistystä. Turun akatemia oli perustettu jo 1640. Haittapuolia olivat lähinnä ulkomaankaupan ja tapulioikeuksien keskittyminen valtakunnan läntiseen puoliskoon sekä ankara verotus. Ylimpien luokkien ruotsalaistuminen johti myös kielellisten ja yhteiskunnallisten kuilujen syntymiseen.
Suomi pääsi osalliseksi länsimaisesta hallinto- ja oikeusjärjestyksestä.
Valtarakenteiden tulevaan kehitykseen vaikuttivat ennen kaikkea vuoden 1772 hallitusmuoto ja siihen liitetty vuoden 1789 yhdistys- ja vakuuskirja. Ne kuvastivat valistusajan hallitusideologiaa, jonka aate virtaukset saapuivat lähinnä Englannista ja Saksasta. Kustaa III, joka oli valistusaatteen innostama, vahvisti kerrotuin tavoin kuninkaan asemaa. Toisaalta hän pyrki olemaan oikeudenmukainen hallitsija. Tästä rakentuu mielenkiintoinen silta Suomen tulevaan autonomiseen asemaan.
Autonomian aika 1809–1917
Suomen kohtalona oli taas kerran joutua suurvaltapolitiikan nappulaksi. Turkin sodan päätyttyä Tilsitin rauhaan 1807 Venäjän keisari Aleksanteri I sai Erfurtin konferenssissa 1808 Napoleonilta lupauksen, että Venäjä voi ottaa Suomen. Venäjä, Tanska ja Norja aloittivat 1808 Ruotsia vastaan sodan. Sen päätyttyä lyhyeen Ruotsin sotataktiikan vanhentuneisuuden johdosta, Ruotsi Haminan rauhassa 1809 menetti Suomen alueen Muonionjokea myöten ja alueita Lapista.
Suomi sai erityisaseman suuriruhtinas Aleksanteri I:n valistusajan ihanteiden mukaisena modernin hallinnon kokeilualueena.
Suomen irtauduttua vuosien 1808-1809 sodasta ja Venäjän armeijan ylipäällikön Friedrich Buxhoevdenin väliaikaisen hallinnon jälkeen Ruotsista, maa liitettiin Venäjään 20.3.1809. Hallitsija sai autonomisessa Suomessa Ruotsin kuninkaan oikeudet ja velvollisuudet. Kun tuleva suuriruhtinas Aleksanteri I oli myös kasvatettu valistusajan ihanteisiin, tämäkin selittää Suomen erityisasemaa suuriruhtinaan maana, modernin hallinnon kokeilualueena. Suomen astumista ”kansakuntien joukkoon” on usein peilattu vain täkäläisistä käsityksistä lähtien omien ponnistusten ansiona. Osmo Jussilan mukaan keisari tarvitsi tasapainon tavoittelussa aateliston nousevia valtapyyteitä vastaan modernin hallinnon malleja ja reuna-alueiden rauhoittamista.
Periytyneet valtarakenteet
Ruotsinvallan aikaiset valtarakenteet, vaikka niitä vaivasi tasapainon puute, sopivat hyvin Venäjän itsevaltiaalle. Aleksanteri I antoi Porvoon valtiopäivillä 27.3.1809 juhlallisen vakuutuksen ”konstitutsionin” ja maan lakien, vapauksien ja oikeuksien säilyttämisestä sekä maan omasta hallituksesta.
Ruotsinvallan aikaiset valtarakenteet sopivat hallitsijalle.
Keskushallinnon järjestäminen edellytti uusia vallansiirtoja. Vuonna 1809 perustettu hallituskonselji käytti valtaa hallitsijan nimissä.