Irtautuminen vanhasta: parlamentarismin vahvistaminen
Uuteen aikakauteen
Kansalaisten kriittisyydestä politiikkaa, poliitikkoja ja puolueita kohtaan tuli 1980-luvulla poliittisen ilmapiirin ja keskustelun näkyvä teema. Kriittisyys juonsi juurensa kyllästymisestä 1970-luvun ylipolitisoituneeseen ilmapiiriin ja osittain 1980-luvun puolella esiin tulleisiin poliittisiin virheisiin ja väärinkäytöksiin. Puolueohjauksesta itsenäistynyt media alkoi ohjata kansalaismielipiteen virtauksia ja saneli myös politiikan asialistaa, niitä kysymyksiä, jotka nousivat esille. Politiikan toimijoiden oli nyt sopeuduttava mediaan eikä päinvastoin.
Media alkoi ohjata kansalaismielipiteen virtauksia ja saneli myös politiikan asialistaa.Vuoden 1982 presidentinvaalit ja Mauno Koiviston valinta presidentiksi olivat näyttävä irtaantuminen aikaisemmasta aikakaudesta. Liikkeelle panevina voimina olivat yhteiskunnan rakenne- ja arvomuutokset sekä Kekkoseen henkilöityneen pitkän kauden kasaamat muutospaineet ja -mahdollisuudet. Näillä vaaleilla oli yhteiskunnallinen ja poliittinen ”tilaus”.
Enemmistöparlamentarismin kausi
Koiviston kautena vahvistui enemmistöparlamentarismi poliittisen elämän olennaisena piirteenä. Tämä merkitsi Suomessa aina näihin päiviin jatkunutta parlamentaarista vakautta, mutta samalla poliittinen debatti eduskunnassa vaimentui. Hallituspolitiikka vakautui pitkäaikaisten hallitusten ansiosta. Toisaalta enemmistöparlamentarismin vahvistuminen lisäsi hallituksen ja hallituspuolueiden eduskuntaryhmien välistä yhteistyötä pikemmin kuin hallituksen ja eduskunnan valtakamppailua. Lainsäädännöstä ja budjetista päätettäessä hallituspuolueet sopivat pitkälti asiat keskenään valmiiksi jo ennen eduskuntakäsittelyä.
”Korpilammen henki”
Konsensushakuisuuden huippuhetki oli aikaisemmin ollut vuosien 1977–1979 talouden niin sanottu elvytysohjelma, jolla sekasortoon ja syvään taantumaan ajautunut Suomen talous nostettiin miltei koko 1980-luvun jatkuneelle poikkeuksellisen voimakkaalle kasvu-uralle. Konsensuspolitiikan suurta voittoa symboloi elvytyspolitiikan taustalla toiminut jo mainittu Korpilammen henki, joka omalla tavallaan legitimoi suomalaisen pragmatismin siunauksellisuuden pitkäksi ajaksi eteenpäin.
Elvytysohjelmalla Suomen talous nostettiin 1980-luvulla voimakkaaseen kasvuun.Siitä lähtien hallitus ja hallituspuolueet ovat olleet mukana työmarkkinaneuvotteluissa, ja enemmistöparlamentarismin toimintatavan mukaisesti eduskunta kokonaisuutena on yleensä myötäillyt kolmikannan tekemiä sopimuksia. Kenties ylikorostuneen konsensushakuisuuden vuoksi suuret puolueet ovat laventaneet poliittisia ohjelmiaan ja madaltaneet aatteellisia profiilejaan muuttuen yhä enemmän yleispuolueiksi. Yleispuolueiden rooli on saattanut äänestäjän silmissä muuttua samankaltaisuudeksi ja tätä kautta poliittisen passiivisuuden perusteeksi. Tämä on ollut suomalaisen konsensuspolitiikan hinta, mitä äänestysprosentin jatkuva lasku on osoittanut.
Valtiosääntöuudistukset käynnistyvät
Kynnys muuttaa perustuslakia oli ollut korkea. Perustuslakien uudistamista oli yritetty käynnistää 1970-luvun alussa – ilman tulosta. Koiviston astuessa virkaansa asenneilmapiiri oli avoin uudistuksille, ja hän itse edisti tietoisesti etenkin presidentin valtaa karsivia muutoksia. Asenne valtaoikeuksien karsimiseen kumpusi osittain hänen kokemuksistaan pääministerinä Kekkosen vallan alaisuudessa. Ensimmäiset merkittävät uudistukset olivat presidentin vaalitavan ja hallituksen muodostamismenettelyn uudistaminen.
Presidentin valta kapenee
Hallitus asetti 1982 komitean selvittämään presidentin vaalitavan muuttamista, presidentin toimivaltaa suhteessa eduskuntaan ja ministeristöön sekä eduskunnan äänestysmenettelyissä noudatettavia määräenemmistö- ja määrävähemmistösäännöksiä. Nyt tavoiteltiin yksimielisiä ehdotuksia, ja Pekka Hallbergin johtaman valtiosäännön tarkistamiskomitean valmistelun pohjalta voitiin toteuttaa ensimmäiset hallitusmuodon ja valtiopäiväjärjestyksen muutokset. Ne tulivat voimaan vuonna 1987.
Merkittävä uudistus oli tasavallan presidentin vaalitavan muutos.Merkittävin uudistus oli tasavallan presidentin vaalitavan muutos. Se oli välillisen vaalin ja suoran kansanvaalin yhdistelmä. Se oli käytössä vuonna 1988, kun Koivisto valittiin toiselle kaudelle, joskin vasta valitsijamiesten toimittamassa vaalissa. Vaalitapa muutettiinkin poliittisten laskelmien jälkeen kiireisen valmistelun pohjalta jo vuonna 1991 suoraksi kaksivaiheiseksi kansanvaaliksi, joka otettiin käyttöön Koiviston presidenttikauden jälkeen.
Toinen uudistus liittyi hallituksen muodostamismenettelyyn, kun otettiin ensimmäinen askel parlamentarismin suuntaan. Eduskunnan edellytettiin olevan aina koolla hallitusta muodostettaessa. Samoin oli kuultava puhemiestä ja eri ryhmiä. Sittemmin menettelyä on muutettu lisäämällä asteittain eduskunnan vaikutusmahdollisuuksia ministereiden valintaan. Näin on päädytty vähitellen nykyiseen järjestelmään, jossa on Seppo Tiitisen mukaan luovuttu muodollisestikin presidenttijohtoisesta valtioneuvoston muodostamismenettelystä.
Parlamentarismi vahvistuu
Valtiosääntöuudistusten seuraavassa vaiheessa vuonna 1991 presidentin asemaa muutti vaalitavan ohella erityisesti se, että eduskunnan hajottaminen ja uusien vaalien määrääminen sidottiin Koiviston itsensä aloitteesta pääministerin perusteltuun aloitteeseen. Taustalla oli ilmeistikin Koiviston halu varmistaa parlamentarismin kehitystä ja varotoimi, että eduskunnan hajottamista eivät tulevatkaan presidentit voisi käyttää lyhytnäköisiin tarkoituksiin. Pääministerin ”toimitusjohtajan” kaltainen asema korostui vuoden 1991 uudistuksissa toisessakin suhteessa, kun pääministerin aloitteesta presidentti voi myöntää eron valtioneuvoston jäsenelle muustakin syystä kuin eduskunnan luottamuksen loputtua.
Eduskunta pystyi aiempaa paremmin osallistumaan hallituspohjaa ja –ohjelmaa koskevaan päätöksentekoon.Parlamentarismi vahvistui, kun vuosikymmeniä joustaneen hallitusmuodon väljille sovellutuksille oli nyt asetettu ensimmäisiä eduskunnan asemaa turvaavia rajoja. Presidentti saattoi kuitenkin edelleen nimittää hallituksen tunnustelijan tai muodostajan harkintansa mukaan, vaikuttaa muodostamismenettelyyn ja saada aikaan vähemmistö- tai virkamieshallituksenkin. Valtioelimenä eduskunta ei voinut siten edelleenkään vaikuttaa ministeristön kokoonpanoon sen muodostamisvaiheessa ohi presidentin nimitysvallan, vaikka se pystyi aiempaa paremmin osallistumaan hallituspohjaa ja -ohjelmaa koskevaan päätöksentekoon ja ministerivalintoihin.
Hallitusvaihtoehdot laajentuvat
Parlamentarismin vahvistuminen näkyi vähitellen hallitusvaihtoehtojen lisääntymisenä. Koiviston valinnan jälkeen nimetty Kalevi Sorsan kolmas hallitus oli 1970-luvun lopun punamultamallin mukainen. Hallituksen kumpikaan johtava puolue, SDP tai keskusta, ei päässyt yksin määräävään asemaan sitoutumattoman ulkomaankauppaministerin Esko Rekolan toimiessa vaa’ankielenä. Vuonna 1982 käännettä merkitsevä tapahtuma oli myös SKDL:n putoaminen hallituksesta sen omien edustajien äänestettyä budjettiesitystä vastaan. Niin ikään liberaaliselle kansanpuolueelle kyseinen hallituskausi oli toistaiseksi viimeinen.
Parlamentarismin vahvistuminen näkyi vähitellen hallitusvaihtoehtojen lisääntymisenä.Vuoden 1983 eduskuntavaalit säikäyttivät vallanpitäjiä osoittamalla kansan tyytymättömyyden yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ilmiöitä kohtaan: työttömyyden poistoa kolmessa kuukaudessa luvannut ja rötösherroja tuomiolle vaatinut Suomen maaseudun puolue (SMP) oli suuri vaalivoittaja nousten kertaheitolla 17 edustajalla keskisuurten puolueiden sarjaan. Sorsa ottikin SMP:n mukaan neljänteen hallitukseensa, jossa se saattoi sanoa ratkaisevan sanan muuten tasapainon SDP:n ja keskustan välillä säilyttäneessä porvarienemmistöisessä kokoonpanossa.
Sorsan pitkä pääministerikausi
Sorsa oli ennätyspitkän, koko vaalikauden 1983–1987 eli 1 455 päivää istuneen neljännen hallituksensa aikana valtansa huipulla oman puolueensa tunnustettuna johtajana ja siihen mennessä Suomen pitkäaikaisimpana pääministerinä, joka hallitsi kattavasti niin sisäpoliittiset kuin ulkopoliittiset kysymykset.
Sorsa oli ennätyspitkän koko vaalikauden istuneen hallituksen tunnustettu pääministeri.Muutosta aikaisempaan osoitti se, että Sorsa oli jo kolmannessa hallituksessaan, Pär Stenbäckin toimiessa ulkoministerinä, osallistunut aktiivisesti myös ulkoasioiden valmisteluun, ja että neljännessä hallituksessaan hän saattoi ilman valtionpäämiehen ohjasten kiristelyä osallistua Sosialistisen Internationaalin kokouksiin aseidenriisunnan ja maailmantalouden elvyttämisen merkeissä. Kun järjestö oli puolueiden välinen, Sorsan toiminta siinä ei synnyttänyt toimivaltakonfliktia hänen ja presidentin välille, joskaan presidentti ei katsonut järjestön puheenjohtajaksi nousseen pääministerinsä ulkopoliittista aktiivisuutta ja neuvostosuhteiden läheistä ylläpitoa täysin suopeasti. Parlamentarismi oli kuitenkin vahvistanut ja itsenäistänyt pääministerin asemaa.
Presidentti ohjailee hallituksen kokoonpanoa
Koivisto vaikutti hallitusneuvotteluihin yleensä keskustelemalla. Yksi poikkeus tapahtui vuoden 1987 eduskuntavaalien jälkeen. Kokoomus sai pitkään jatkuneen oppositiokauden ja kiihtyvän taloudellisen nousukauden huumassa kaikkien aikojen parhaan vaalituloksensa ja pääsi hallituksenmuodostajan asemaan. Koivisto ei odotuksista poiketen nimittänytkään kokoomuksen puheenjohtajaa Ilkka Suomista hallitustunnustelijaksi vaan valitsi pankinjohtaja Harri Holkerin. Taustalla oli presidentin saama vihi salaisesta sopimuksesta, jonka kokoomuksen, keskustan ja RKP:n puheenjohtajat olivat tehneet ennen vaaleja teollisuusjohtajien aloitteesta tarkoituksena pyrkiä porvarien vaalivoiton sattuessa keskustan johtamaan porvarihallitukseen.
Presidentti runnoi hallitusneuvottelut mielensä mukaisesti harmistuneena ns. kassakaappisopimuksesta.Vaikka tätä niin kutsuttua kassakaappisopimusta ei ollut tuotu esille, Koivistoa asetelma harmitti siinä määrin, että hän runnoi presidentin valtaoikeudella hallitusneuvotteluista mielensä mukaisen, huolimatta juuri hyväksytyn valtiosääntöuudistuksen valtaoikeuksia karsineesta hengestä. Hänen ohjeillaan ministeri Esko Rekola ”sondeerasi” Harri Holkerin sinipunahallituksen. Se päätti kokoomuksen 21 vuoden ulkopoliittisiin syihin perustuneen paitsion ja toi sen samaan pöytään sosiaalidemokraattien kanssa.
Näin sisäpolitiikan vaihtoehdot lisääntyivät. Holkerin hallitus oli historiallinen, sillä se oli siihen mennessä ainoa enemmistökokoonpano, johon keskusta (maalaisliitto) ei mahtunut mukaan. Seitsemän kokoomuksen, kahdeksan SDP:n, kaksi RKP:n ministeriä ja yksi SMP:stä istuivat uuden ennätyksen, kaksi vuorokautta edeltäjäänsä pidempään eli 1 457 päivää. Vireillä oli suuria veronkevennyksiä ja työllisyyden parantamistoimia kulutusjuhlaa viettävässä Suomessa ennen törmäystä taloudelliseen taantumaan. Hallituskauden aikana rahamarkkinat vapautuivat, työllisyys ja valtiontalous pysyivät vahvoina, mutta talous ylikuumeni ja vaihtotase heikkeni. Vielä ei ymmärretty suljetun talouden avautumisen seurauksia.
Eduskunnan toimintatavat uudistuvat
Parlamentarismin vahvistumisen myötä myös eduskunta itse alkoi 1980-luvulla uudistaa toiminnan rakenteita ja työtapoja. Valiokuntien toimikausi pidennettiin vaalikauden mittaiseksi vuonna 1983. Sittemmin valiokuntalaitosta uudistettiin vuonna 1991 vastaamaan pääosiltaan ministeriöjakoa. Seuraavassa vaiheessa uudistettiin vuonna 1993 suulliset kyselytunnit eduskunnan täysistuntojen saattamiseksi poliittisen keskustelun pääareenaksi ja otettiin käyttöön pääministerin ilmoitukset, jotka ovat olleet yksinkertainen tapa saattaa nopeasti eduskunnan tietoon esimerkiksi ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua vaativia asioita.
EU-jäsenyyden kannalta olennaista on ollut suuren valiokunnan kehittäminen.Integraation ja EU-jäsenyyden kannalta on ollut olennaista suuren valiokunnan kehittäminen. Tuo valiokunta ei koskaan ollut saavuttanut asemaa parlamentin eräänlaisen ”ylähuoneena”, jota sille oli alun perin vuoden 1906 eduskuntauudistuksessa kaavailtu. Käytännön syistä eduskunta päättikin Seppo Tiitisen mukaan, ettei lakiesityksiä enää lähetetty suureen valiokuntaan ennen niiden asiasisällön osalta ratkaisevaa täysistuntokäsittelyä. Suuri valiokunta osoitettiin kaikkien erityisvaliokuntien valmistelun pohjalta eduskunnan integraatiovaliokunnaksi jo ETA-vaiheessa ja sittemmin EU-oloissa Eurooppa-valiokunnaksi. Kansanvallan kannalta on merkittävää, että Euroopan unionin jäsenyyden toteutuessa vuoden 1995 alusta eduskunta oli luonut Eurooppa-asioiden kansallista valmistelua varten järjestelmän, joka takasi parlamentaarista hallitustapaa korostavan järjestelmän säilymisen myös EU-asioiden käsittelyssä.
Ulkopolitiikan haasteita
Ulkopolitiikassa 1980-luvun taitetta leimasi muuttuva tilanne suurvaltojen välillä. Kuubalaisten joukkojen osallistuminen Angolan ja Etiopian tapahtumiin tulkittiin lännessä Neuvostoliiton järjestämäksi vallankumouksen vienniksi, ja Afganistanin miehitys 1979 johti Yhdysvallat kieltämään hetkellisesti viljan viennin Neuvostoliittoon ja kiristämään entisestään huipputeknologian vientikiellon valvontaa myös muihin sosialistisiin maihin sekä boikotoimaan vuoden 1980 Moskovan olympialaisia.
Ulkopolitiikassa 1980-luvun taitetta leimasi muuttuva tilanne suurvaltojen välillä.Itä-Euroopan epäsuotuisa taloudellinen kehitys rapautti sosialismin arvovaltaa ja kiristi kansainvälistä ilmapiiriä. Kommunistisen puolueen valtaa uhkaavien lakkojen takia Puola julistettiin sotatilaan joulukuussa 1981, mikä sai presidentti Ronald Reaganin kieltämään Länsi-Eurooppaan ulottuvaa kaasujohtoa varten valmistettavien tarvikkeiden viennin Neuvostoliittoon. Erityisen uhkaavana suurvaltapoliittisissa käänteissä koettiin varustelun lisääntyminen, kun Nato oli päättänyt 1979 sijoittaa ydinaseita Eurooppaan vastapainoksi idän uudelle ohjussukupolvelle.
EU-jäsenyys
Monet Efta-maat olivat ilmoittaneet varsinaiseksi tavoitteekseen Euroopan yhteisöjen (EY) jäsenyyden jo ennen ETA-neuvottelujen (Euroopan talousalue) alkua. Berliinin muurin murtuminen 1989 ja sitä seurannut uudenlaisten mahdollisuuksien aika vapauttivat Suomenkin näkymiä länsi-integraation osalta. Vuoden 1990 alussa Holkerin hallitus antoi eduskunnalle selonteon, johon sisältyi jo EY-jäsenyyden mahdollisuus.